Usein kysytyt kysymykset

Kirjeitä, aikakausilehtiä ja paketteja jakavat Postin lisäksi yksityiset jakeluyhtiöt kuten Turun Sanomien varhaisjakelusta vastaavat yhtiöt.

Asiakkaan tulee aina ilmoittaa osoitteenmuutoksesta sekä lähettäjälle että Postille / Maistraattiin. Kirjejakeluprosessimme hyödyntää Postille tehtyjä osoitteenmuutostietoja.
1. Miten toimin, jos haluan tehdä väliaikaisen osoitteenmuutoksen tai jakelunkeskeytyksen?
  • Jakeluyhtiö saa päivittäin käyttöönsä Postilta heille ilmoitetut jakelunkeskeytykset ja väliaikaiset osoitteenmuutokset. Mikäli olette tehneet muutosilmoitukset Postille, niin erillinen ilmoitus jakeluyhtiölle ei ole välttämätön.
    Halutessanne voitte ilmoittaa tiedot suoraan myös jakeluyhtiölle (jakelu@lstj.fi) tai jakelupäivystykseen (p. 02 269 3434).
2. Mistä tietää, kuka osoitteellisen postin on jakanut?
  • Jakeluyhtiöiden toimittaman postin tunnistaa kuoren ikkunassa lukevasta merkinnästä. Varhaisjakelun mukana jaettavan postin jakaa Lounais-Suomen Tietojakelu tai Varsinais-Suomen Tietojakelu, ja kuoren ikkunassa on merkintä LSTJ tai VSTJ.
3. Postin perillemenon varmistaminen
  • Jakelun laadun varmistamiseksi, on tärkeää, että postilaatikoihin on merkitty nimet ja talonnumerot asianmukaisesti.
4. Mitä teen, jos saan toiselle henkilölle osoitettua postia?
  •  Jakeluyhtiö jakaa aina osoitteellisen postin lähettäjien niihin tulostamien osoitteiden perusteella.
  • Postisalaisuuden suojelemiseksi toiselle henkilölle osoitettua kirjettä ei saa avata. Voitte tilata maksuttoman palautuskuoren, jolla voitte lähettää väärin jaetun kirjeen takaisin jakeluyhtiölle (jakelu@lstj.fi tai 02 269 3434).